Nuorilla eurooppalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa tulevaisuuttaan ja nähdä itseään aktiivisena tulevaisuuden toimijana ja ongelmien ratkaisijana, kertovat tutkimukset. Tämä on yksi lähtökohta EU-projektille, jossa olen pienessä roolissa mukana. Projektin tarkoituksena on luonnontieteiden opetuksen avulla tarjota nuorille taitoja ja valmiuksia toimia itsenäisenä ongelman ratkaisijana ja suunnitella omaa tulevaisuuttaan aktiivisena kansalaisena (engl. ”future-scaffolding skills”). Nuorille tarjotaan esimerkiksi mahdollisuus itse tutkia ja suunnitella ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Samaan ongelmaan on tartuttu myös Helsingin yliopiston viimeaikaisissa mainoskampanjoissa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien takasivulla mainostettiin eilen HY:n Helsinki Challenge -ideakilpailun oheistapahtumaa:

 

Helsinki Challenge -mainos

 

Kansainväliset maisteriohjelmat mainostavat itseään myös suurten ongelmien ratkaisujen mahdollistajina. Näin vaikkapa Ecology and Evolutionary Biology, Chemistry and Molecular Sciences, ja Atmospheric Sciences.

Mielestäni mainoskampanja on erittäin onnistunut ja osuu juuri oikeaan aikaan ja oikeaan asiaan. Epäilen kuitenkin sitä, onko yliopistolla rahkeita lunastaa lupauksiaan – tai opiskelijoille syntyneitä mielikuvia lupauksista. Itselleni ainakaan yliopisto-opiskelu ei ole antanut kovin paljon eväitä aktiiviseen kansalaisuuteen tai toimijuuteen muuten kuin opiskelijajärjestöjen muodossa. En koe, että minulla olisi erityisen hyvät mahdollisuudet vaikuttaa kansallisesti saatika sitten maailmanlaajuisesti asioihin tai tarttua ongelmiin. Ja jos onkin, se ei ole ainakaan yliopiston ansiota. Siitä syystä minulle jää uudesta mainoskampanjasta vähän katkera maku suuhun: Olisiko meillekin pitänyt tarjota tällaisia valmiuksia?